Ще у часи задовго до ісламу люди помітили циклічний рух місяця. Астрономи встановили, що Місяць поветається в те саме положення відносно Сонця за 29,53059 діб. Оскільки календарний день може триватилише ціле число діб, то місячні місяці тривають по черзі 29 і 30 діб.
Арабський халіфат, до якого належали також і ті території, які ми звично вважаємо перськими, об’єднався під крилом однієї релігії завдяки Могаммаду та його прибічникам. 16 липня 622 р. н.е. він переселився (مهاجرت کردن) з міста Мекка в Ясріб, який згодом почали називати Аль-Медина (тобто Місто). Від цієї дати розпочали відлік місячного мусульманського літочислення, відомого в Ірані під назвою هجریِ قمری – hejri-ye qamari, дослівно “місячна гіджра”.
В ісламських країнах з того часу виникла потреба в талановитих вчених, які займалися б передусім хронологією. Одним із них був Абу Рейган Біруні, пам’ятник якому встановлено в тегеранському парку Лале.
photo by Rezayar
Календар місячної гіджри складається з 12 місяців, точні дати яких і досі визначають надзвичайно скрупульозно, адже від цих розрахунків залежить вчасність і тривалість постів, релігійних свят та днів пам’яті.
Як бачимо з таблиці, за календарем місячної гіджри в мусульманських країнах, зокрема в Ірані, особливими є два місяці – могаррам і рамезан (рамадан в арабській транскрипції). Якщо про піст під час рамезану є доволі доступної інформації, то пам’ятні дні місяця могаррама мають дещо різне трактування у суннітському та шиїтському середовищі. Більшість мусульман Ірану сповідують шиїтський напрям і для них могаррам – це насамперед 10 днів до дня ‘Ашура – жалоби за вбитим внуком пророка Могаммада імамом Хусейном.
Цей трагічний сюжет детально висвітлений в іранському мистецтві, як наприклад на картинах сучасного художника Магмуда Фаршчіяна.
Досі перші дні могарама до дня ‘ашура супроводжуються траурними ходами, речитативами та співами, які розчулюють навіть чоловіків. У цей час відбуваються також вистави, більше схожі на релігійні містерії – تعذیه ta’ziye, реквізит для яких продається на базарах та в магазинчиках.
Повертаючись до тонкощів мусульманського літочислення, варто зауважити, що похибка цієї системи доволі суттєва і тому в 30-річному циклі буде аж 11 високосних років (другий, п’ятий, сьомий, десятий, тринадцятий, шістнадцятий, вісімнадцятий, двадцять перший, двадцять четвертий, двадцять шостий і двадцять дев’ятий.
Переводячи дати місячної гіджри у дати прийнятого в нас літочислення. звертаємо увагу на дві особливості:
1. Літочислення мусульманської гіджри розпочалося в ніч з 15 на 16 липня 622 р. н. е., на 621 рік, 6 місяців і 15 діб пізніше, ніж у нас.
2. Мусульманський рік, як простий (354 діб), так і високосний (355 діб), тому такий рік приблизно на 11 діб коротший, ніж будь-який сонячний рік (перський календар Джалаледдінової ери також). Наприклад,
21.03.2014 р. н. е. = 1.01.1393 р. сон. г. = 19.05.1435 р. міс. г.
2014 © persian.org.ua.
Останні коментарі