Loading

Почерк моалла / خط معلی

maali-shekasteh

Якщо хтось раптом думав, що історія перських почерків спинилася на скорописному «ламаному насталіку» кінця 17 ст.н.е., то маю сказати пару слів, які виведуть Вас із цієї омани. Каліграфія серед іранських митців не втрачає популярності: окрім того, що досі в пошані майстри каляму, ще й мастаки краснопису звичайними кульковими ручками не переводяться, а крім того є ще спеціалісти, які розробляють комп’ютерні шрифти на основі перської графіки. Кожна з цих спільнот талановитих людей заслуговує на окремий детальний огляд їхніх праць, та цього разу зупинюся на каліграфічному нововведенні Гаміда Аджамі.

moalla

Почерк моалла خط مُعَلّی – один із сучасних перських стилів письма. Його назва означає «високий, возвишений» і встановлення правил написання датується 1999 роком. Видовжені, стрункі мачтоподібні літери, витончено обрізані наприкінці висхідного руху, додають моалла схожості з основними зразками «Великої шістки», та ще більше спостерігаємо спільних рис із різновилами куфічного стилю арабського письма. Почерк моалла все ж невіддільний від перської традиції, в якій літери мають високу варіативність поєднань і часто «сплутуються» у нечитабельну для новачків в’язь.

hamid-ajami-bio

Гамід Аджамі حمید عجمی, тегеранський графічний дизайнер також вважається одним із вправних майстрів почерку насталік, тонкощі якого вивчав упродовж 12 років у .майстра Голямгусейна Амірхані. Митець представляв свої роботи на більш ніж двадцяти персональних виставках в Ірані та за його межами.

Каліграф, що обирає для себе почерк моалла, має бути готовим використовувати всі можливості каляму, не стримуючи себе на чверті, половині чи трьох чвертях каліграфічної крапки, а звужуючи товщину лінії до волосини. Раптовий контраст сили й ослаблення натиску пера створює ефект, завдяки якому Ви не сплутаєте моалла з жодним із класичних почерків. Ще одна особливість цього почерку – немає прив’язки до симетрії геометричних форм, а навпаки, свобода змінювати, поєднувати і виводити численну кількість лігатур. Автор вважає моалла придатним для декорації архітектурних форм, розуміючи, що створення каліграфічних робіт з великою кількістю знаків буде нечитабельним. Але ж ніхто й не збирається переписувати Сааді чи Аттара у повному обсягу цим почерком! Моалла вже не на межі мистецтва, а в самому його серці, адже правила не регламентують напрям письма і строгі кути між висхідними, низхідними і горизонтальними лініями. Будьте готові читати моалла з ліва на право, бо це більше, ніж правостороннє письмо.

maali

Адмін

About Адмін

  •  

Leave a Comment